La Sallaz Footbridge
The pedestrian bridge between the Metro station and the Bois de Sauvabelin creates a connection between the urban plateau and the artificial natural landscape of le Vallon.
The duality of different geometries at the location, the quadrangular construction on the square compared to the so-called “natural” character of le Vallon, becomes a leitmotif for the bridge construction. Depending on the perception from the different perspectives, i. e. whether one crosses over the bridge as a pedestrian, or under it as a car driver, the design presents its play of criss-crossing lines between the square and the street, thereby shifting them together into a characteristic form.
To announce its dual role as a new gateway into the city and as a connecting element for slower traffic, the design uses the two complementary materials of wood and concrete. This provides solutions for the statics, while the interplay between specific material properties creates contrasting atmospheres for the car drivers rushing by below and the pedestrians crossing the heart of the bridge above.
On the opposite side, the construction rests on the mound of rubble created while the Metro was being constructed. There, the atmospherically charged course is continued over the ramp, leading downwards in a large spiral through the dense ornamental shrubbery.
Passerelle de la Sallaz.
Connectant la station de métro, au Bois de Sauvabelin, la passerelle piétonne prend place à cheval entre l’urbanité du plateau et la nature artificielle du Vallon.
Travaillant cette dualité, la passerelle répond aux différentes géométries présentes sur le site, notamment celle orthogonale des bâtiments de la place, et celle dite naturelle du Vallon.
Proposant des perceptions variées selon que l’on soit utilisateur de la passerelle, ou automobiliste en contre-bas, le projet met en scène le jeu croisé et alterné des géométries de la place et de la route en assemblant ces dernières dans une forme spécifique.
Désirant affirmer son double caractère : d’ouvrage d’art routier, nouvelle porte d’entrée au centre-ville, et d’élément de connexion mobilités douces, le projet met en œuvre deux matérialités distinctes : le bois et le béton. Jouant de leurs qualités et identités propres pour gérer les contraintes statiques de l’ouvrage, elles offrent des caractères et atmosphères spécifiques, selon que l’on soit automobiliste passant sous l’ouvrage, ou piéton traversant au cœur de la passerelle.
Posée délicatement sur un tumulus fait des déblais du métro, elle prolonge le parcours atmosphérique piéton, par une descente en spirale traversant une plantation dense d’amélanchiers.
Project competition: 2005, 1st Rank (MEP Place de la Sallaz et mesures d’accompagnement)
Construction: 2011–2012
Credits
Team 2b: Philippe Béboux, Stephanie Bender, Tiago Borges, Tanguy Auffret-Postel, Miya Buxton, Gudrun Warnking, Gaspard Garcier
Construction management : Monod-Piguet et 2b
Structural engineer: Monod-Piguet, Lausanne
Landscape architect: Cécile Albana Presset, Lausanne